Befecskendezőszivattyúk kenése
Gázolajok kenési tulajdonságainak fontos jelentősége van a motorok befecskendezőszivattyúinak kenésében.
A kenési funkciókat a gázolajban lévő természetes anyagok látják el, elsősorban és nagymértékben a kéntartalom.
A gázolajak kéntartalma:
Magyarországon:
1986-ig 1% (10 000 ppm)
1986-tól0,5 % (5 000 ppm)
1997-től 0,05 % (500 pm)
2000-től 0,035 % (350 ppm)
EU-országokbanban:
2005-től 0,005 % (50 ppm)
„A kéntartalom csökkentésével a gázolajok kenőképessége jelentősen csökken, a megfelelő kenőképességről adalékolással kell gondoskodni.”
(Forrás: Gépjárművek Tanszék, Budapesti Műszaki Egyetem), de több hasonló tanulmány is született már ebben a témában.
Befecskendezőrendszer eltömődésének védelme:
A befecskendező rendszer eltömődésének hatása a motor teljesítményre: A csapos vagy furatos befecskendezők eltömődése egy folyamat eredménye, mely általában az első 2000-6000 km megtétele után következik be az új vagy megtisztított motorban. Ennek következtében a motor elveszíti optimális működését.
(Forrás: független laboratóriumi mérés, 6 furatos Siemens gyártmányú EURO 5 befecskendezővel).
Természetesen részleges eltömődésről van szó, azonban jól láthatóak a laboratóriumi tesztekben, hogy nem optimálisan működik a befecskendezés. A befecskendezett üzemanyagsugár hossza, alakja megromlik a normálishoz képest, amely miatt az üzemanyag egy része nem megfelelően ég el és koromként távozik a hengerből.
A nagynyomású szivattyúelemeknél alkalmazott kb. 3 mikronos illesztés egy hajszál vastagságának csupán kb. 30-ad része. Gondoljunk csak bele, mennyire fontos a lerakódások megakadályozása!
A lerakódások megakadályozzák a hozamszabályozó szelep optimális működését
(Forrás: független laboratóriumi mérés).
Lerakódásgátló (detergens) tulajdonság
A gázolajokban lévő reakcióképes vegyületek tárolás során oxidálódhatnak és polimerizálódhatnak, aminek során oldhatatlan gyantaszerű vegyületek keletkezhetnek. Ezek jelentős mértékben hozzájárulhatnak üledékek kialakulásához, a szűrők eltömődéséhez és az égéstérbe kerülve koksz szerű lerakódások keletkezhetnek belőlük. A lerakódások csökkentik a motor teljesítményét és növelik az emissziót
(Forrás: Gépjárművek Tanszék, Budapesti Műszaki Egyetem).
Rozsdagátlás
A gázolajok a forgalmazás és a felhasználás során érintkeznek a szállítóeszközök és a gépjárművek szerkezeti anyagaival, ezért megfelelő korróziógátlóhatás szükséges.
A kémiai reakcióban keletkező vegyületek az üzemanyag ellátórendszerben jelentős kopásokat okozhatnak.
A tiszta szénhidrogének nem korrozívak azonban a gázolajban előforduló aktív kenet tartalmazó és savas jellegű (pl. nafténsavak) vegyületek különösen a rézzel szemben okozhatnak korróziót.
(Forrás: Gépjárművek Tanszék, Budapesti Műszaki Egyetem).
Ha nem csak a motorvédelem a fontos, hanem a pénztárcája is:
Cetánszám növelés
A cetán szén és hidrogén atomokból álló molekula, ami javítja a gázolaj gyulladási hajlandóságát.
Ha könnyebben gyullad az üzemanyag, akkor a gázolajban található szénatomok nagyobb százaléka tud elégni, ezáltal nagyobb munkát végez a hengerben. Ez az extra teljesítménynövekedés végső soron a fogyasztás csökkenéséhez vezet.
Nem utolsó sorban a tökéletesebb égés kevesebb füst, korom, és károsanyag kibocsátást eredményez.
Mennyibe kerül?
A Full Energy ötféle adalékot tartalmaz tömény koncentrátumban:
- Cetánszám növelő adalék
- Detergens (lerakódás eltávolító) adalékanyag
- Korróziógátló
- Habzásgátló
- Emulgeáló adlékanyag
- Fokozott kenőképesség növelő adalékanyag
Termékünk 5 literes kannás kiszerelésben kapható, melyet telephelyi vagy közforgalmú, nagyobb űrtartalmú üzemanyagkutakba tölthet. 1 liter Full Energy adalékot a gyártó ajánlása szerint 1000 és 3000 liter gázolajhoz keverhet be.
A bekeverési aránytól függően változik a gázolaj literenkénti többletára. További információt az ár oldalon talál!